Summa sidvisningar


Jag heter Gerd

08 augusti 2012

Söndag 5/8 - Måndag 6/8

Idag är det söndag morgon och nu ska vi åka vidare i sydostlig riktning denna söndag morgon kl. 08.00 och ankommer kurorten Bad Dürrheim kl. 14.30. Hit är det exakt 42 mil från Minheim. Vägarbeten på motorvägen gjorde att resan tog lite längre tid än vi räknat med, men nu är vi installerade på den fina ställplatsen i denna by. Den består av 4 olika avdelningar och vi väljer P4 som är den bästa (tycker vi). Här är det avdelade tomter som är ganska stora. Den stora badanläggningen, som man passerar när man promenerar på väg in till byn, är välkänd över hela Tyskland och erbjuder ett flertal bassänger både ute och inomhus. Avståndet till badanläggningen är ett par hundra meter från ställplatsen och in till byn, med sitt stora utbud av kaféer och restauranger, är det ytterligare 200 meter att gå. Man promenerar in genom en mycket vacker park på drygt 5 minuter. Hit återvänder vi gärna nästa år !
I grannbyn Piesport ett par kilometer söder om Minheim ligger affärskomplexet Edeka med livsmedelshallen till vänster och dryckesavdelningen till höger.
Alldeles intill motorvägen på väg till Bad Dürrheim passerar vi en av 2 racerbanor i Tyskland där Formel 1 körs - numera vartannat år men tidigare varje år. Den andra banan där det körs F1 heter Nürburgring och ligger strax norr om Moseldalen. På den banan har jag (Bosse) kört åtskilliga varv - både på den gamla banan, som heter Nordslingan på svenska och på den nya Grand Prix banan. En helt fantastisk anläggning som drar hundratusentals åskådare varje år när det körs Formel 1, DTM (med svensken Mattias Ekstöm) och 24-timmarsrace. 
 Installerade på ställplats P4 - vi knep de sista 3 platserna på just denna avdelning. Ställplatsen med sina 4 olika avdelningar är mycket stor, så plats kan man nog alltid räkna med att få.  

Badanläggningen i Bad Dürrheim ligger alldeles intill ställplatsen. Om du bor 3 nätter på ställplatsen, så ingår 3 timmars vistelse på denna fantastiska anläggning. Men, kommer du  hit före kl. 11.00 så kan du spendera hela dagen och kvällen här utan kostnad förutsatt att du betalat för 3 nätter på ställplatsen !
  
Mellan badanläggningen och centrum av Bad Dürrheim ligger denna mycket vackra park med fantastiska blomsterarrangemang. Ibland arrangeras konserter i parken under kvällstid.
Ni som åker omkring med husbilar av modellen Flair får nog räkna med besök av oss i fortsättningen - kaffe med dopp räknar vi med... 
Huvudgatan i Bad Dürrheim heter Friedrichstrasse och börjar strax intill badanläggningen och sträcker sig cirka 500 meter bort till "vår" restaurang - Gasthaus Krone.

Det ligger 2 restauranger i samma byggnad - den ena är en vanlig a la carte restaurang och den andra är en Thairestaurang. Båda har mycket gott rykte i byn. Vi väljer den "vanliga" restaurangen och här njuter vi av stekt forell i smörsås med mandelflan - underbart gott !
Det finns många vägar i Tyskland - men, har någon hört talas om Deutsche Uhrenstrasse...? Solemar är för övrigt namnet på badanläggningen.
Typisk tyskt Gasthaus inredning - hur trivsamt som helst är det på dessa inrättningar !

3 kommentarer:

  1. Hockenheimbanan och Nürburgring har vi varit på flera gånger. Vi har dock endast kört med cykel på Hockenheimbanan, precis efter racen, men det var häftigt det med, det var innan dom byggde om banan. Man kunde även cykla in i depån medans "Motorhomen" var kvar.

    SvaraRadera
  2. Anders och Birgitta !
    Ni har säkert kört Nordschleife på Nürburgring, men ni som inte har gjort det och vill prova på - gör det !!! Den gamla "Nordslingan" är öppen för allmänheten i stort sett varje dag - det händer dock ibland att de stora bilfabrikerna i Tyskland hyr banan en dag eller två för tester (t.ex. Porsche fabriken) - med det är relativt sällsynt. Du betalar en mindre avgift per varv och för dom flesta som bara vill prova på, så räcker det med ett varv. Banan är nämnligen drygt 20 km lång och detta är klassisk mark för här har all form av motorsport ägt rum och äger rum. Bl.a. kördes Formel 1 här bl.a. på 70-talet, men efter Niki Laudas hemska olycka här som nästan kostade honom livet, så ansågs banan för farlig för formelbilar. Men idag körs bl.a. 24-timmars race här och historisk racing.
    Efter Niki Laudas olycka påbörjades sedan bygget av den nuvarande Grand Prix banan där det idag körs bl.a. Formel 1. Nu har du lite historia ring denna kulturinstitution - åk in med husbilen nästa gång du är på väg till eller från t.ex. Moseldalen. Klarar du dom 20 km under 8 minuter, så har du def. talang för att köra racerbil. Den tiden förutsätter dock att du kör en potent Porsche 911 eller en Ferrari...

    SvaraRadera
  3. Vi har varit många gånger i de där trakterna, men aldrig varit inne på någon av racingbanorna. Det var dock kul att läsa svaret till Anders &Birgitta med historien om de välkända banorna. Det är ju egentligen konstigt att vi inte hade hört det, eftersom vi bott i Tyskland under flera år. Men det var för mycket annat att lära sig då. Ha en fortsatt bra resa. 3 M

    SvaraRadera