Summa sidvisningar

Jag heter Gerd

28 september 2014

Tiden går som en liter...

...för det har hembrännarn sagt...

Ja, sannerligen säger vi eder... den går, som bekant, alldeles för fort !

När vi lämnade ställplatsen utanför byn Mengen, så hade vi kommit överens om att åka de 240 km upp till den gamla staden Ladenburg.
Ladenburg är en stad i distriktet Rhein-Neckar-Kreis i Baden-Würtenberg. Den ligger alldeles intill floden Neckar, endast 10 km sydost om Mannheim och 10 km nordväst om Heidelberg.
Stadens historia sträcker sig ända till tiden för Romarriket och kallades under den tiden för "Lopodunum". Staden fick sina stadsrättigheter år 98 efter Kristus.

Vi har aldrig varit här tidigare (bara i staden Heidelberg för många år sedan), men Anvor och Einar har övernattat några nätter på den fina ställplats som finns här i Ladenburg.
När vi anlände till ställplatsen för några dagar sedan, så visade det sig att det var helt fullt på denna plats. Men, tur hade vi verkligen, man har en "reservplats" 300 meter härifrån.
Det är plats för cirka 20 husbilar här och faciliteter saknas helt på denna reservplats. Priset är dock endast 5 Euro per natt och vi var glada att vi kom in - vi kom hit i fredags eftermiddag och fredag är en dag man bör undvika som ankomstdag i Tyskland då det ofta är helt fullt efter kl. 12-14 på eftermiddagarna.
Einar promenerade bort till den "rätta" ställplatsen tidigt på morgonen, när vi låg och sov..., och pratade med det mycket sympatiska värdparet som driver ställplatsen och fick besked om att en plats skulle vara ledig kl. 09 och den andra kl. 13 och strax efter kl. 13 var vi båda parkerade på denna fina ställplats. Priset är 10 Euro per natt och vid platsen finns det en tömningsstation och vatten kostar endast 1 Euro för 80 liter. Internet kostar endast 1 Euro per dygn och fungerar utmärkt !
Detta är en plats som vi gärna rekommenderar !!!
Efter en promenad på cirka 10 minuter kommer man in i den gamla stadsdelen på denna väg och längst bort i bild ligger den vackra kyrkan här i Ladenburg.
Staden hade en gång i tiden en ringmur, men endast rester av den återstår idag och på flera ställen runt staden är den gamla ringmuren integrerad i husen och utgjorde på den tiden en utmärkt försvarslinje runt hela staden.
Gatan som leder från ställplatsen och in till den gamla stadsdelen heter Heidelberger Strasse och efter några hundra meter kommer man fram till Marktplatz.
 Runt den stora marknadsplatsen finns det gott om caféer och restauranger och uteserveringarna är ännu öppna och det trots att vi är inne i slutet av september. Temperaturen har legat på 23-25 grader i skuggan här nere de senaste dagarna och uteserveringarna är nästan helt fulla.
Igår kväll gick vi ut och åt middag på den mycket trevliga restaurangen Krone och trots den sena timmen, så satt vi ute i det sköna vädret och njöt av underbart god wienerschnitzel "Wiener Art".
Här är han som har koll på vad som händer inne i byn...
Som vanligt i Tyskland är det gott om cykelvägar och åtskilliga är de som gör längre turer här nere med just cykel i det underbara väder som nu råder här nere i södra och mellersta Tyskland.
Flera av de vi talat med här på ställplatsen hade cyklat in till Heidelberg.
Våra cyklar får dock vila dessa dagar vi står här i Ladenburg - i stället besöker vi diverse affärer och denna "pynt" affär slår nog alla rekord... här finns nästan ALLT och affären är 4 gånger så stor som på denna bild...
...här finns bl.a denna skylt i plåt som påminner om svunna tider utefter Route 66 i USA.
De flesta uteserveringarna här i Ladenburg är mycket stora, men det finns naturligtvis undantag och då bl.a denna lilla servering där man serverar tyskt och spanskt mousserande vin.
På väg tillbaka till ställplatsen idag, söndag, passerade vi detta vackra blomsterarrangemang - något liknande har vi inte sett tidigare hängande ut från ett fönster som på detta vis.
Här i Ladenburg stannar vi ytterligare några dagar, men vad som sker därefter står skrivit i stjärnorna...
Anvor och Einar kommer snart att starta sin resa hem mot Norge och räknar med att färja från Hirtshals i norra Tyskland och över till Stavanger senast någon gång i mitten av oktober månad.

Vi själva har inte riktigt bestämt oss för vart vi ställer kosan härnäst - ett alternativ vi funderat på är att köra härifrån via Kaiserslautern och Saarbrücken i södra Tyskland och via staden Metz i norra Frankrike ner till den fina ställplatsen i Pont-à-Mousson, som ligger direkt intill floden Mosel.
Dit är det inte längre än 240 km härifrån.
Där har vi varit många gånger tidigare och där trivs vi alldeles utmärkt och det speciellt sedan ett år tillbaka när ställplatsen blivit dubbelt så stor och där det dessutom nu finns en liten och mycket trevlig restaurang inne på ställplatsen.

Så fort vi hittar brukbart internet, så kommer vi igen med en ny rapport om vart vi befinner oss - vi har tänkt att ta det lite lugnt i Frankrike och i norra Spanien innan vi ankommer till camping El Raco i Benidorm