Summa sidvisningar


Jag heter Gerd

20 oktober 2012

Tysklandsresan 2012 - våra delsträckor i mil under denna resa

Vi har genom åren mött åtskilliga husbilsägare på ställplatser och campingar i Sverige som så gärna skulle vilja resa utomlands med sin husbil, men som av olika skäl inte "kommit till skott".
Man drar sig för att göra det och då ofta beroende på att man känner sig allmänt osäker p.g.a. språkproblem. Många förstår inte tyska och skolengelskan har man inte tränat på så ofta, så den har flugit sin kos. Dessutom är många osäkra på detta med Autobahnkörning i Tyskland - man har läst i tidningar om att många kör så fort på dessa vägar och så är man osäker på avstånden i Europa. Hur många mil är det från norra till södra Tyskland och hur långt är det från södra Tyskland ner till norra Italien och så är det detta med vägavgifter i olika länder och hur hittar man till ställplatserna och till campingarna... - vi kan verkligen förstå mångas oro inför en husbilsresa söderut.
Vi brukar alltid försöka "dra vårt strå till stacken" och hjälpa till så gott vi kan och verkligen peppa dom vi pratar med att göra slag i saken och få de tveksamma att förstå att detta med språk inte är något större problem - en svensk-tysk-svensk parlör har hjälpt åtskilliga på väg !
Berätta om vikten av att förbereda sig i den utsträckning det går - att t.ex. skaffa den stora ställplatsboken "Reisemobil - Bordatlas". Den finns ju att köpa på åtskilliga ställen i Sverige, bl.a. hos bilistorganisationen "Motormännen" i Stockholm och hos husbilsföretaget Östgöta Camping i Mantorp. I denna bok finns de flesta ställplatser (med adressangivelser och övrig information om den enskilda ställplatsen) i Tyskland med och dessutom följer det med en separat bok med ställplatser i övriga länder i Europa (kan man inte tyska, så är det ju inget problem - det man är intresserad av att få veta är ju adressen till platsen så att man kan mata in den i sin GPS).
Har man inte denna "husbilsbibel" med sig, så är det nästan stört omöjligt att hitta en ställplats såvida man inte råkar köra förbi en efter vägen.
Vi tar tillfället i akt och publicerar här det antal mil vi körde i Tyskland i somras (vem vet, du kanske rent av vill åka i dessa trakter nästa sommar) uppdelat på de delsträckor vi körde dag-för-dag:
Södertälje - Mantorp = 19
Mantorp - Nordstrand = 85
Nordstrand - Greven = 47
Greven - Minheim = 34
Minheim - Bad Dürrheim = 42
Bad Dürrheim - Waldshut Tiengen = 7
Waldshut Tiengen - Füssen = 26
Füssen - Kehl (där Bürstnerfabriken ligger) = 35
Kehl - Minheim = 35
Minheim - Greven = 40 (körde en annan väg norrut mot söderut enl. ovan)
Greven - St. Peter Ording = 45
St. Peter Ording - Mantorp = 87
Mantorp - Södertälje = 19
TOTALT = 521 mil.
Du som läser detta och som så gärna skulle vilja åka men som hittills, av ovanstående skäl, inte kommit iväg - gör slag i saken till sommaren - du kommer INTE att ångra dig !!!












6 kommentarer:

  1. Låter härligt,tror inte det är så svårt bara
    man tar sig i kragen o drar iväg !!
    För våran del inga problem med engelskan,den
    kan vi rätt så hyfsat så vi klarar oss !!!
    Att åka i Tyskland är nog härligt för det
    verkar gott om fina ställplatser där ju ...

    Vi siktar på nästa sommar att komma iväg en
    bit neråt iaf,får se hur långt vi kommer !!!

    Ha det gott......

    SvaraRadera
  2. Rolle och Carina !
    Ett litet tips inför nästa sommar och er resa till Tyskland: kör ner till Moseldalen och koncentrera er på den under denna resa. En underbar dal att resa genom från norr till söder och här finns m a s s o r av mysiga ställplatser, som ligger vid små vinbyar alldeles intill floden Mosel. Vi kan rekommendera hur många som helst, t.ex. den i Minheim i södra delen av Moseldalen eller den i byn Kesten som ligger strax norr om Minheim på samma sida floden och vi avslutar med den som ligger strax innan Bernkastel-Kues norrifrån sett.
    Bosse och Gerd

    SvaraRadera
  3. HEJ! kul att hitta en till husbilsblogg! Härligt, alltid bra att läsa andra bloggar och få tips och råd mm
    Vi har också husbil, sen några år tillbaka och trivs mer än väl.
    På min vanliga blogg finns en länk till vår Hjulius blogg - vi och vår husbil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ninni !
      Detsamma säger vi - vi "hittade" er Hjuliusblogg för ett knappt år sedan via en annan blogg och vi finns nu med som följare på er blogg och ni är naturligtvis välkomna att göra detsamma hos oss ! Vi håller def. med er - det är trevligt och givande att följa andra husbilsbloggar. Man får alltid bra tips på "allt möjligt", som man får nytta av under sina husbilsresor längre fram !

      Din andra kommentar försvann ju tyvärr när jag "lyckades" radera hela vårt inlägg den 19/10, men här kommer ett svar på din kommentar.
      En dieselförbrukning på cirka 2 liter per mil som ni har på er Clou Liner är def. OK tycker vi med tanke på vikten och storleken på husbilen - den är ju betydligt högre (luftmotstånd) i jämförelse med en "vanlig" husbil.
      På väg söderut i somras övernattade vi på en ställplats i Nordstrand i norra Tyskland och våra tyska grannar hade en Concorde Liner som de var mycket nöjda med bortsett då från dieselförbrukningen. Den låg stadigt på mellan 2,3 - 2,7 liter per mig - oftast på mellan 2,5 - 2,7. En förklaring till denna höga förbrukning fick vi framåt kvällningen - hans uppfattning var att ju fortare man körde på Autobahn desto snabbare kom man fram till nästa ställplats... Han hade m.a.o. blyfot !
      Vi har haft många amerikanska bilar genom åren och speciellt på 70-talet hade vi bilar som drog uppåt 3 liter per mil. Vi körde inte så långa turer med dessa bilar så på det sättet hölls kostnaden på en ganska rimlig nivå trots allt. Men vad skoj det var att ha en "potent" V8 under huven och vilket vridmoment det var i dessa bilar - vi ler båda två just nu när vi tänker tillbaka på den tiden...
      Må så gott på vackra Åland !

      Radera
  4. Ja vi försöker också peppa folk att våga bege sig utomlands, det finns ju så otroligt mycket att se bara man kommer iväg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anders och Birgitta !
      Vår erfarenhet är att de resenärer som inte vågar resa utomlands med sin husbil ofta reser kors och tvärs genom Sverige och är att betrakta som välberesta. Men att just ta steget och bege sig neråt Tyskland verkar vara en tröskel som är svår att övervinna. Många av dessa husbilsägare reser ändå till både Norge och Finland och när vi då frågar om hur det kan komma sig, så svarar man att där är det ju som hemma... Så det är nog språket och trafikintensiteten som man i allmänhet är orolig över. Därför är det bra att vi alla hjälps åt och peppar dessa husbilsvänner - i fjol lyckades vi övertyga 4 olika par att resa ner till Moseldalen. Samtliga 4 par skickade SMS till oss och tackade för att dom nu har övervunnit denna "oro" över att bege sig över sundet och det glädjer oss oerhört mycket !

      Radera