Summa sidvisningar


Jag heter Gerd

17 maj 2014

Underbara minnen från vår övervintringsresa till Spanien 2013/2014 - del 3 (av 3)


C.  Lite information om resvägar, antal mil vi kört, antal liter diesel vi förbrukat samt avgifter för att köra på motorvägar i Frankrike och Spanien


Vid planeringen av vår övervintringsresa, så hade vi på ett tidigt stadium kommit överens om att ta det lugnt både på vägen till Spanien och även under hemresan till Sverige.
Om man har för avsikt att stanna borta över hela hösten, vintern och våren så finns det ju liksom ingen anledning till att jäkta för att så snabbt som möjligt komma ner till slutdestinationen - resan dit och hem är ju en del av hela upplevelsen !

 Från bostaden reste vi först ner till Hindås, som ligger några mil innan man kommer fram till Göteborg, och där övernattade vi på en trevlig camping intill det lilla samhället. Så här fint till ligger denna lilla camping !
Dagen efter fortsatte vi några mil till Lindome för att besöka JR Larmcenter för uppdateringar av vårt larm och vår Oyster parabolanläggning.
Här var vi i valet och kvalet hur vi skulle göra - installera en fast gasolanläggning i gasolutrymmet som möjliggör att vi kan stanna och tanka upp gasolflaskorna på en vanlig bensinstation i större delen av Europa.
Vi ångrade oss i sista stund - vi hade ju 2 helt fulla och nyinköpta P11:or med oss och dessutom skulle vi ju fortsätta härifrån ner till...
... den mycket fina ställplatsen i Lundåkrahamn, som ligger vid havet strax utanför Landskrona...
... för här väntade våra bloggvänner Nils-Åke och Birgitta med vovven Lilla My...
... med den spanska gasolflaska (med tillhörande kopplingsanordning mellan det spanska och svenska systemet) vi blivit lovade att få köpa av dom när vi träffades tidigare i sommar (2013) i Söderköping.
Nils-Åke och Birgitta hade själva installerat 2 fasta påfyllbara gasolflaskor i sin husbil och behövde därför inte denna spanska flaska.
Så småningom kanske vi beslutar oss för att montera in en fast gasolflaska för då får vi ju även plats för den spanska flaskan när vi står still i Benidorm. På det viset "slipper" man ju åka iväg med husbilen för att tanka gasol.
Som vi skrivit i tidigare inlägg, så reser vi INTE med färja när vi åker husbil och det sedan många år tillbaka.
Anledningen till detta är att vi rakade ut för en person som slängde upp sin bildörr rakt in i sidan på vår husbilsvägg - har man råkat ut för det en gång, så blir man "allergisk" mot färjeöverfarter...
Vi reser därför alltid över bron mellan Malmö och Köpenhamn resp. över Stora Bält bron. Kostnaden och tidsåtgång för att åka broarna inkl. dieselförbrukning blir i stort sett densamma som om man åker Öresundsbron och väljer färjeöverfarten mellan Rödby och Puttgarden.
Väljer man att åka över broarna, så har man ju dels chansen att övernatta och besöka den mysiga lilla staden Schleswig, som ligger 29 km sydost om staden Flensburg vid gränsen mellan Danmark och Tyskland...
... och dels besöka den gamla staden Stade och dess fina ställplats. Stade ligger rakt väster om Hamburg och nära floden Elbe.
Från den lilla staden Stade fortsatte vi sedan motorväg A1 via Bremen och utanför Osnabrück ner till den mycket fina ställplatsen i Greven. En ställplats med gott om tomter, marina, servicehus och restaurang - ett besök här rekommenderar vi verkligen. Från ställplatsen cyklar man utefter Dortmund-Ems kanalen ända in till centrum av den gamla staden Münster - en tur vi mycket gärna rekommenderar !
Från Greven hade vi sällskap av Frank och Karin från Norge och här har vi precis kommit fram till den ena av 2 ställplatser i Ernst, som ligger i mellersta Moseldalen endast 7 km söder om huvudorten Cochem.
Här stannade vi 2 nätter och åt en underbart god middag på ställplatsen Mosellas restaurang (längst ned i bild).
En by dess bro över floden Mosel som vi passerat åtskilliga gånger är Traben-Trarbach. Vi har även stannat till här några gånger för att se oss omkring, men vi har aldrig övernattat på ställplatsen som ligger intill floden...
... men denna gång tog vi oss tid och stannade över en natt på byns ställplats. Här finns både dusch, wc samt övriga faciliteter avseende tömning och färskvatten.
Vår absoluta favorit ställplats i Tyskland ligger i byn Minheim och nu hade vi planerat in ett besök här under årets stora vinfest i byn. Tack vare Frank och Karin (som reste ned ett dygn tidigare hit från Ernst) så fick vi den sista tomten inne på ställplatsen - det var m.a.o. knökfullt här.
Tyvärr var inte vädret med oss här för det var både lite småkallt och lite regnigt från och till.
Från Minheim reste vi sedan vidare ner till byn Saarburg längst nere i södra Tyskland och stannade över en natt på byns ställplats. Även här var det något kyligt och ganska regnigt.
Redan innan avresan från Sverige så hade vi bestämt oss för att ännu en gång besöka vinbyn Ribeauville, som ligger i vindistriktet Alsace. Byn ligger mitt emellan Strassbourg i norra delen av Alsace och Mulhouse i södra delen av vinområdet.
När vi kom fram till byns kommunala camping, så mötte vi äntligen värmen igen !
När man ändå är i Alsace, så bara måste man köpa med sig Riesling vin som produceras i detta område !
En av kvällarna här i Ribeauville fick vi besök av självaste Herr Stork !
Från Ribeauville åkte vi vidare söderut ner till staden Beaune, som är Bourgogne vinernas huvudort.
Här brukar vi alltid stanna till några dagar och staden är väl värd ett besök med dess centrum som är fullt av gågator. Här finns, som sig naturligtvis bör, åtskilliga affärer där man inhandlar diverse Bourgogne viner !
Övernattar gör vi alltid på stadens kommunala camping som håller en bra standard och som ligger endast 10-15 minuters promenad från absoluta centrum.
Av våra norska vänner Frank och Karin hade vi blivit tipsade om en ställplats som ligger i staden Roanne.
Roanne ligger något sydväst om staden Macon och nordost om staden Lyon.
Roanne ligger intill floden Loire och ställplatsen (några hundra meter längre fram på denna stickkanals högra sidan) har ett lugnt och fint läge endast 10 minuters promenad in till absoluta centrum.
På ställplatsen finns det plats för 15 husbilar, så man bör nog inte komma hit senare än vid 14-tiden för att vara något så när säker på att få plats. Samtliga tomter är indelade som på bild och är mycket stora.
Inne i centrum är det gott om gågator och affärer resp. caféer och restauranger finns i överflöd.
Ett antal kyrkor i staden är väl värda ett besök och det är även staden som sådan - vi kommer absolut att återvända hit vid ett annat tillfälle !

Av våra vänner Anders och Birgitta med bloggen www.husbilsliv.blogspot.com hade vi blivit rekommenderade att välja motorväg A75 från Clermont-Ferrand och ner till närheten av staden Montpellier.
När vi ändå var i staden Roanne så var det ju bara att köra rakt västerut från Roanne och "hoppa på" A75:an intill just Clermont-Ferrand.
Fördelen med denna motorväg är att den är avgiftsfri hela vägen från just Clermont-Ferrand och ner till närheten av just Monpellier. Det enda man behöver betala är en avgift på cirka 10 Euro för att få köra på den ganska nybyggda jättebron i Millau.
När vi närmade oss Millau bron så erinrade vi oss ett TV-program, som vi sett för några år sedan, där man i detalj visade hur det gick till att bygga denna jättebro.
Tilläggas skall är att denna del av motorvägen A75 är mycket kuperad och att man även reser på mycket hög höjd över havet. När man är på väg söderut är det mestadels utför större delen av sträckan, men när man reser norrut så är det verkligen mycket uppför !
Ett råd i all välmening är nog att man inte ska välja denna väg under vinterhalvåret - vi mötte inte mindre än 7 olika husbilsekipage nere i Spanien som hade varit tvingade att övernatt på P-platser och detta p.g.a. snöstorm !
När vi passerat både Millau bron och i utkanten av Montpellier hade vi tillsammans med Frank och Karin planerat att övernatta på ställplatsen i Narbonne-Plage, men dessvärre var den ställplatsen stängd.
Efter just denna kuststräcka mellan Monpellier och fransk-spanska gränsen är det mycket gott om ställplatser, så vi fortsatt endast en liten bit söderut och valde badorten Gruissan och dess stora ställplats alldeles intill havet och en mycket stor Marina.
Denna bild visar endast en liten del av denna stora ställplats i badorten Gruissan.
Om du passerar Gruissan under september/oktober så är det ett skådespel att stå och titta på när vinodlarna kommer med sina traktorer och stora släp och tippar i druvor i vinkooperativets källare genom öppning i marken.
Inne i kooperativets affär kan man dels handla vin på vanliga flaskor...
... men även fylla vitt, rosé och rött vin i dunkar på 3 resp. 5 liter...
... och det provade även vi på - priset är 1,50 Euro per liter oavsett vitt, rosé eller rött !
Vi lämnade motvilligt den trevliga badorten Gruissan och nästa stopp och övernattning blev i en annan 
badort - i Leucate Plage. En ort som faktiskt är "stendöd" redan i slutet av september, men som sjuder av liv under hela sommaren.
Idag lämnar vi Frankrike för denna gång och ankommer en pärla till badort som heter Empuriabrava och som ligger några mil söder om den fransk-spanska gränsen.
Empuriabrava är en mindre kopia av t.ex. Fort Lauderdale i södra Florida. Här har man grävt ett mycket stort antal kanaler och här bor bofasta och sommargäster i villor och i bostadsrätter direkt intill kanalen med parkering för sin båt på den ena sidan och för personbilen på den andra sidan huset. Från samtliga kanaler har man möjlighet att färdas med sin båt ut i havet.
Empuriabrava är en ort som vi verkligen vill rekommendera dig att besöka - vi bodde på den mycket fina Camping Rubina Resort, men det finns ett flertal campingar i närheten av badorten.
Från Empuriabrava styrde vi sedan kosan till Platja d´Aro och hade räknat med att övernatta på ställplatsen, men den visade sig vara stängd för säsongen...
... men endast några hundra meter från den "ordinarie" ställplatsen hade man öppnat en ny. Vägen som leder bort till ställplatsen i bild är mycket bred och här är det tillåtet att övernatta och vi var nog ett 50-tal husbilar som sov över här.
Nu i vår har vi dock läst på någon blogg att den ordinarie ställplatsen har öppnat igen !
Från Platja d´Aro åkte vi sedan den korta biten ner till badorten Blanes...
... där vi övernattade på en av de 3 campingar som ligger i direkt anslutning till havet.

Hade vi vetat det vi visste när vi reste norrut nu i vår, så hade vi naturligtvis i stället valt campingen Bon Repos i badorten Santa Susanna, som endast ligger några kilometer söder om Blanes.
Så här står man parkerad på Bon Repos i Santa Susanna - på stranden direkt intill havet !!!
Frank och Karin besökte en fricamping plats i närheten av Tarragona vintern 2012/2013 och lotsade oss dit när vi lämnade Blanes.
Bortsett från stranden finns inget här förutom en välbesökt fiskrestaurang som ligger direkt intill stranden och fricampingen.
Här njöt av en lunch bestående av bl.a. grillade sardiner och vin kokta musslor - mums !
Från fricampingplatsen utanför Tarragona fortsatte vi till ett litet "måste"...
Vi hade blivit rekommenderade av ett flertal personer att besöka ställplatsen Spätzle Fritz, som ligger cirka 10 km väster om Peniscola. Om du kommer norrifrån så sväng av huvudvägen vid Vinaròs och fortsätter sedan 7 km rakt västerut.
I ställplatsens restaurang äter man mycket god och vällagad mat - vi rekommenderar verkligen ett besök på denna ställplats om du har vägarna förbi !
(det finns naturligtvis betydligt fler bord än vad som syns på denna bild)
På väg till vår sista övernattning före ankomsten till Camping El Raco i Benidorm, så körde vi genom Valencia och det bara för att få se några av dessa fantastiska moderna byggnadsverk som t.ex. detta...
... och detta...
... och detta...
... innan vi kom fram till ställplatsen i den lilla badorten El Saler, som ligger cirka 5 km söder om Valencia.
Från ställplatsen och ut till badstranden promenerar man på 10 minuter.


Om vår hemresa från Spanien till Sverige kan du läsa om du skrollar längst ned med hjälp av listen i högerkant. Därefter klickar du på 2014 och på april - här kan du bl.a. läsa om val av färdväg från Benidorm och hemåt. Vi valde ju denna gång att resa via Lyon i stället för att åka den avgiftsfria A75:an som vi gjorde när vi åkte söderut - detta resulterade i dyrare motorvägsavgifter naturligtvis !


Kostnader för själva husbilstransporten de vägar vi reste:

- totalt reste vi 804 mil under denna resa från bostaden ner till Benidorm och åter till bostaden,
- 421 mil var sträckan från bostaden och ner till Benidorm,
- 383 mil var sträckan för returresan till bostaden,

Dieselförbrukning:
Totalt gjorde vi av med 864,86 liter diesel, d.v.s. en snittförbrukning på endast 1,075 liter per mil !!!
En mycket imponerande förbrukningssiffra tycker vi - husbilen har en totalvikt på 5 ton och under i stort sett hela resan har vikten varit just 5 ton.
250 kg lättare var vi när vi lämnade Sverige - vi stannade och vägde husbilen på den våg som är öppen för allmänheten strax utanför Helsingborg. När vi åter passerade Helsingborg under hemresan för några veckor sedan, så hade vi faktiskt lite övervikt men den var så liten så vid en ev. poliskontroll hade vi nog inte blivit bötfällda.

Motorvägsavgifter under nerresan:
I Frankrike = totalt 71,36 Euro.
På nerresan valde vi motorväg A75 och den är avgiftsfri hela sträckan från Clermont-Ferrand i mellersta Frankrike och ner till närheten av staden Montpellier i södra delen av landet (så när som på en avgift på 10 Euro för att köra över bron i Millau - därav denna lägre kostnad.
I Spanien = inga avgifter då vi valde bort motorväg och i stället åkte på mindre vägar.

Motorvägsavgifter under hemresan:
I Spanien = totalt 60,47 Euro för 700 km körning, d.v.s. 0,86 Euro per mil.
Under hemresan körde vi motorväg genom hela Spanien.
I Frankrike = totalt 120,20 Euro för 1030 km körning, d.v.s. 1,16 Euro per mil.
Under hemresan körde vi motorväg genom hela Frankrike.


Nu har vi varit hemma i Sverige i drygt 2 veckor och nu ska vi njuta av den svenska sommaren och det fram till i mitten av augusti - då bär det (om vi får behålla hälsan) iväg på en ny övervintringsresa och denna gång blir det besök under nån månad även i Portugal, men under resterande del av vintern blir vi Camping El Raco i Benidorm trogna - så bra är den campingen och klimatet är normalt sett bättre här än i trakterna av Malaga och Marbella. Det fick vi bevis för även under denna vinter av bekanta som tillbringade vintern i just Marbella - vi hade totalt 5 regndagar i Benidorm och dom hade 19 regndagar i Marbella !


Vi önskar avslutningsvis våra läsare och vänner en riktigt skön sommar !


4 kommentarer:

  1. Ni är fantastiska på att redogöra med bilder på edra
    resor söderöver och utförlig skrift !! Bra jobbat :-)
    Man blir bara så ressugna vi med !!
    Ha det nu så gott hemmavid i Sommar och njut!

    Hälsningar Rolle o Carina.

    SvaraRadera
  2. Rolle o Carina,

    Tack för ert beröm - det värmer !
    Nu ser vi ju alla fram emot en skön sommar i underbar svensk natur med många härliga turer i våra bobilar.
    Kram

    SvaraRadera
  3. meget fine bilder ni har bosse det er mange drømmer som strømmer på når jeg sitter å leser eran blog.
    vi planerer å starte reisen ner i børjan på september igjen vi er redan begynt at planera kram fra oss frank & Karin

    SvaraRadera
  4. Frank och Karin,

    Detsamma gäller oss för vi har också redan börjat planera inför hösten och det trots att vi nyss har kommit hem... snacka om att man är ressugen...!
    Vi planerar att starta resan i mittan av augusti, så vi ses väl i Greven - som vanligt...!!
    Kramar till er bägge från oss två !

    SvaraRadera