Summa sidvisningar

Jag heter Gerd

25 juli 2014

Ytterligare en nostalgitripp...

För några dagar sedan besökte goda vänner oss och meddelade att de hade bestämt sig för att åka till Florida i höst (där de aldrig varit tidigare) för att tillbringa 1 månad i solskensstaten i södra USA.
Tanken är att dom ska resa runt med hyrbil för att försöka hinna med så mycket som möjligt utan att för den skull behöva sitta i hyrbilen vareviga dag.

Dom hade naturligtvis koll på att vi varit där åtskilliga gånger och även om vi inte är "världsmästare" på staten Florida, så har vi rest så mycket i denna stat, så att vi kan vara till hjälp vid planeringen av en sådan resa.

Det är faktiskt så att under en lång rad av år hade vi mer eller mindre klippkort på flygen över till Miami resp. Orlando, så sammanlagt har vi varit i solskensstaten över 30 gånger - brist på fantasi eller en stor kärlek till Florida - gissa själva...

Efter några timmar hade vi lagt upp en rutt åt våra vänner där dom kommer att hinna med att köra utefter Floridas östkust upp till norra delen av staten (inkl. ett besök några dagar i New Orleans - det är verkligen synd att missa den staden när man ändå är så nära - vi har svårt att glömma våra besök i Preservation Hall där man njuter av jazzmusik som spelas av färgade i 80-90 årsåldern, samt våra restaurangbesök i de franska kvarteren) och därefter köra den västra kusten ner till Miami för att därifrån fortsätta ner till Key West. Under turen norrut kommer dom naturligtvis att besöka både Everglades, Kennedy Space Center med närliggande badorter, samt tillbringa några dagar i Orlando för att besöka de större nöjesparkerna i Orlandos omgivningar.
För säkerhets skull, så kommer vi att träffas ytterligare en gång i mitten av augusti (dom kommer säkert att ha massor av frågor efter det att dom nu "smälter" all information som dom fick av oss) och det innan vi själva styr kosan söderut och ner till Spanien med vår husbil för ännu en övervintring där nere.

Efter det att våra vänner åkt hem igen - med Florida kartor, vägbeskrivningar, hotell- och lägenhetsförslag, så kom nostalgin flygande över oss igen...
Klockan var bara tidig kväll, så vi hade gott om tid innan läggdags för att själva tänka tillbaka på alla de resor vi gjort till just Florida och speciellt roligt var det att tänka tillbaka på de veckor när vi våndades och våndades mer eller mindre dygnet runt...

För att göra en lång historia kort, så hade vi i slutet på 70-talet stora planer på att köpa oss en lägenhet i Florida och den skulle då ligga i Fort Lauderdale (på Floridas östkust och endast cirka 1 timmes bilresa norr om Miami) eller i någon av de badorter som ligger strax norr om Fort Lauderdale, t.ex. Lauderdale by the sea, Pompano Beach (där boxaren Ingemar Johansson ägde ett mindre motell) eller i Deerfield Beach.

Vi hade vid åtskilliga tillfällen hyrt lägenhet bl.a. i lägenhetskomplexet Holiday Isle (idag heter det The Holiday Isle Yacht Club) och när vi checkade in där i början av december 1979 träffade vi en norsk flygkapten som köpt sig en större lägenhet (5 rok) på 3:e våningen (det översta våningsplanet) med utsikt över den 480 mil långa kanalen Intracoastal Waterway, som leder ända upp till Boston i norra USA.
På kartan här nedanför ser man vart Holiday Isle ligger och det direkt intill kanalen (sjötomt).

Vi fick av honom reda på att ett amerikanskt par från New York hade för avsikt att sälja sin lägenhet bestående av 3 rok och den låg på 2:a våningen direkt under den norska familjens lägenhet och endast några meter från kanalen.

Någon vecka efter det att vi ankom till lägenheten, så kom några vänner till oss från Stockholm på besök och skulle stanna 2 veckor och bo i "vår" lägenhet på Holiday Isle. Vi berättade om våra planer och om möjligheten att köpa just den lägenhet där vi nu bodde tillsammans. Det visade sig dock att dom inte alls tyckte att vi skulle köpa denna eller någon annan lägenhet här i Florida överhuvudtaget... och deras argument var - tänk er att vara så låsta i (nästan) all framtid till just denna ort och denna lägenhet och med långa och jobbiga flygresor till och från dessutom...

Våra enda argument som "bet" på dom var att:

1. Priset på lägenheten var bara 105.000 dollar,
2. Dollarn kostade bara drygt 4 kronor under detta år (årskiftet 1979-1980),
3. Utsikten från lägenheten över Intracoastel Waterway med balkongen alldeles intill kanalen (sjötomt),
4. Ljudet av amerikanska motorbåtar med dubbla V8:or på vardera cirka 400 Hk (vi var och är motorgalna alla fyra...), som trafikerar kanalen under i huvudsak dagtid,
5. Avståndet till stranden och havet (se kartan här nedan) är endast 400 meter, d.v.s. promenadavstånd,
6. Ett mycket stort utbud av riktigt bra restauranger nära lägenheten,

MEN, trots dessa 6 "heta" argument, så tyckte dom båda att detta var en "galen" idé och efter den "manglingen" ute på balkongen i lägenheten just denna kväll efter en mycket god middag, som våra gäster tillagat, så drog vi oss tillbaka och sov - just inte mycket alls den natten...

Summan av kardemumman blev dock att när våra vänner reste hem till Sverige en vecka före oss, så hade vi just en vecka på oss för att fundera igenom detta eventuella köp.
Vi ringde ägarna i New York och meddelade att vi hade beslutsångest och fick respit ytterligare 2 veckor innan vi def. måste bestämma oss.
En vecka efter detta besked var vi så hemma i Sverige igen och den veckan sov vi inte bra alls.., men efter några dagar ringde ägaren till lägenheten och meddelade att dom kommer att behålla lägenheten fram till den 1/6 1980 och det gav ju oss lite extra "bonus" - massor av tid att fundera igenom detta ev. köp ytterligare en tid och under den tiden funderade vi mest varje dag och ibland - natt...

Vi bokade in oss på ett flyg med British Airways via London till Miami för avresa i början på maj månad och
bodde i lägenheten i 2 veckor och det tillsammans med några andra goda vänner.
Även dessa vänner avrådde oss för att köpa en lägenhet så långt hemifrån och det just p.g.a. den långa flygresan, så nu började vi bli minst sagt osäkra på vad vi gett oss in på..., så vi lade köpet på hyllan och om vi ångrade oss eller inte - ja, det kan du läsa mer om längst ned i detta inlägg !
Holiday Isle Yacht Club på karta
Att lägenheten ligger bra till håller du säkert med om - sjötomt intill Intracoastal Waterway och endast 400 meter från havet och den fina och breda stranden på höger sida North Atlantic Boulevard eller A1A, som den också kallas.

Den lägenhet vi var nära att köpa är den som ligger på mellanvåningen (längst bort i bild) och med en stor balkong mot kanalen och med swimmingpoolen alldeles intill.

Här ser man den kanske lite bättre - mellanvåningen längst till höger på bild.

Poolen och kanalen Intracoastal Waterway alldeles intill.

Utsikt från "vår" balkong mot norr med Intracoastel Waterway.
Till bryggan på bild, som tillhör bostadsrättsföreningen, går det alldeles utmärkt att beställa vattentaxi - mycket populärt när man t.ex. ska besöka en restaurang och inte vill köra bil - det råder nolltolerans i Florida mot att köra bil med alkohol i kroppen.

Norrmannens lägenhet högst upp till vänster och "vår" direkt under den.

Direkt bakom bryggan, där det finns gott om stolar och bord, står denna grill som samtliga boende får använda.

Nära anläggningens reception finns denna Shuffleboard som är mycket populär att använda.

Svar på frågan, här ovan, om vi ångrar oss eller ej att vi inte genomförde köpet är:

* rent ekonomiskt hade det varit en "kanonaffär" att köpa denna lägenhet för 105.000 dollar, därom råder det inget tvivel - norrmannens lägenhet ovanför "vår" har 5 rok (medan "vår" har 3 rok) - norrmannens (det är en annan ägare idag) är till salu nu och för den begär man 899.000 dollar... och idag kostar ju en dollar som bekant nästan 7 kronor...!

* ser man mer "nyktert" på det hela, så ångrar vi oss nog inte - de allra flesta resor vi genomfört med flyg, personbil och husbil under alla dessa år hade vi i så fall förmodligen fått vara utan !

MEN, om det är så att även du har för avsikt - nu eller i framtiden - att resa till Florida och besöka t.ex. Fort Lauderdale, så rekommenderar vi dig mer än gärna att boka in dig i en lägenhet på:
The Holiday Isle Yacht Club

Gå in på deras hemsida:
www.holidayisleyachtclub.com
- där finner du alla priser och storlekar på lägenheterna, samt en hel del information om Fort Lauderdale !

Adressen hit är:
741, Bayshore Drive
Fort Lauderdale

Vi avrundar detta inlägg med några bilder från Fort Lauderdale och önskar dig en fortsatt fin sommar !

1. Tror det blev bra att ej köpa, tänker på oväderna som gärna drar in där i Orkanperioderna, det lär vara risigt med att få ersättning efter flera Orkanskador som kan drabba ägarna hårt etc etc. Under livets gång ställs man inför många val o ni tänkte ju noga igenom det hela, även om det var ett kanonbra pris då ;-)

2. Lena,
    Vi håller med dig - vi var i Fort Lauderdale i slutet av augusti 1992 när orkanen Andrew (den 3:e värsta i USA:s historia) drog in strax söder om Miami Beach tidigt på morgonen den 24/8. Vi åkte ner till Homestead (några mil söder om Miami), som drabbades värst av denna orkan och det var det värsta vi någonsin sett.
    Hela villakvarter var jämnade med marken till 95 % - på ett stort antal hus fanns inte ens betongplattan som huset byggts på kvar !
    Men bortsett från dessa orkaner, så älskar vi Florida och under perioden slutet av oktober till början av juni är förekommer det inga orkaner !

3. Vilket intressant och trevligt inlägg! Blev en resa bak i tiden för mig när jag läste ert inlägg. Jag var deltagare på en konferens i Tampas 2000. Min dotter var med mig och vi tog en veckas semester i anslutning och åkte runt i delstaten. Jag vill helt klart tillbaka, men det är ju så mycket vi vill se och uppleva. Ha dé fortsatt bra! Elisabeth

4. Elisabeth,

Vi håller def. med dig - det är så mycket man vill uppleva och så många platser man vill besöka, så det gäller att prioritera.
    Detsamma gäller för oss som för dig - vi vill också tillbaka och förr eller senare kommer det att ske.
    Just nu planerar vi för vår övervintringsresa till Spanien och vi räknar med att rulla iväg om cirka 3 veckor.
    Först blir det Moseldalen några veckor och därefter i lugn och ro ner mot Frankrike och vidare söderut.

Må så gott !

5. Vad man längtar tillbaka till Florida efter 2 resor dit !!
    Varmt o skönt,mycket att uppleva over there !
    En dag skall vi bara dit igen,kosta va det kosta vill :-)

Ha det gott/Kram

6. Vi är helt eniga med er och kommer också att åka tillbaka och resa runt i staten Florida med hyrbil.
    Det är trevligt att köra östkusten norrut och sedan vika av och köra västra kusten söderut och besöka bl.a. Tampa, Clearwater Beach, St. Petersburg Beach, Sarasota, Naples och Fort Mayers !
    Att sedan få uppleva Miami Beach några dagar och därefter köra ner till Key West på alla broarna dit ned med Mexikanska Golfen på höger sida bilen och Atlanten på den vänstra - det är balsam för själen det...!